I, Dark

1. Jadi hipokrit ni ada dua jenis. Hipokrit dengan menjadi seorang yang baik walaupun di sebaliknya ialah jahat. Dan satu lagi jenis, jadi jahat walaupun di sebaliknya baik. Apa pun yang terserlah di luar, yang tersimpan di dalam itu adalah tersembunyi. Jika baik di luar, so kejahatan dalam dirinya disembunyikan dari orang ramai. And that's how darkness shows its generosity.

2. Frankly, I have my own dark side. Everyone has. You too. So, why do we hide it? Sebab kegelapan tu pemurah. Dia lindungi kita dari benda yang kita sendiri takut nak tahu. Dia tak perlu tunjukkan diri dia and dengan dia lah, segala rahsia kita tersimpan dan tertutup. And of course, everyone tends to judge you based from your dark past. It is your old you which is darker you ought to be blamed. Tapi, kegelapan itu sentiasa tenang dan sabar.

3. Kegelapanlah yang buatkan kita sedar siapa kita. Dan dialah yang sentiasa mengingatkan kita kenapa kita berubah. Sometimes, light is just a beginning - to remind us. Light is just a guider to the right path. But darkness is everywhere. It's around us. Kegelapanlah yang iringi kita sepanjang perjalanan. And that's why dark always wins. It hides the truths, the secrets, the old us, and the most important, things that we can't gain in the real world.

4 comment(s):

fi said...

apa maksud kau kegelapan itu pemurah dan melindungi kita daripada benda yang kita takut? pada kau, kegelapan itu sifatnya penakut dan tak ada rasa ingin tahu?

Fatahul Nizam said...

kegelapan ni ialah something yang kita tak nampak. for example, di sebalik sifat baik aku, ada satu sifat jahat yakni ingin membunuh tapi aku sembunyikan dan orang tak tahu.

orang tak tahu sifat aku yang ni. sebab apa? sebab kegelapan lah diorang tak nampak. kegelapanlah yang lindungi benda ni.

the idea of thought that darkness is the symbol of evil is cliche. i'm bringing the dark thingy to the new level of understanding.


kegelapan tak bereti takut. kita takut sebab kita tak tahu apa ISI dalam kegelapan tu. bukan kegelapan tu sendiri. misalnya, katakan ada sebuah tempat yang seindah syurga, tapi takda cahaya. takda siapa pun tahu dalam tu syurga sebab ketiadaan cahaya buatkan 'syurga' tu gelap gelita. tapi orang still takut sebab tempat tu gelap. that's the philosophy.

why we must afraid of the darkness? sedangkan dialah yang buatkan kita sedar siapa kita.

Naurah Alwani said...

I love this.

anippaiq said...

Ya, aku sgt okay :-P