Beban

1. Barangkali memang aku ni orang yang terpinggir. Selalu bebankan kawan and tak pernah ada ruang untuk dengar cerita orang (biarpun itulah yang aku buat selama ni tanpa rasa berat). Selalu sangat jadi selfish and tak pernah beri ruang pada orang lain untuk bernafas dalam lingkaran sosial diorang sendiri. In the end, aku tetap beban dan beban aku adalah beban yang aku patut tanggung sendiri, bukannya orang lain.

2. Cukuplah selama ni aku sakit and nak sakit aku dirasai orang. Cukuplah dengan bebankan orang dengan masalah yang sama. Entahlah. Kata orang, "benda tu sakit sebab benda tu matter." Tapi bila kita ada masalah, persepsi masalah yang kita hadapi tak sama dengan orang lain. Bagi kita benda itu matter. Bagi orang itu tak lansung penting. Kita yang overthink and biarkan diri jadi gila and emosional disebabkan benda yang remeh.

3. Mungkin diorang betul. Kita yang silap. Aku yang silap. Aku yang selalu pandang masalah kecil sebagai something yang besar and berat. Walau macam mana pun sakit benda tu, mungkin benda tu actually tak sakit mana pun. Biarpun sakit tu dijelma dalam parut fizikal dengan pisau dan api, tapi parut cuma kekal sebagai peringatan pada kita, bukan pada orang. And kita berbalik pula pada soalan, "how many cuts does it take to be happy?" Kita tak tau. Kita terus cipta parut untuk tarik attention orang yang kita tau takkan dapat. Aku tau takkan dapat.

4. Cukuplah selama ni aku sakit and nak sakit aku dirasai orang. Selama ni pun aku memang bebankan orang. Tak habis-habis kongsi masalah. Tak habis-habis cerita pasal konflik dalaman. Cukup-cukuplah. Biarkan sakit ni aku simpan dan tanam hidup hidup. Yang pasti, sakit ini takkan lukakan orang lain. Itu dah memadai. Cukuplah aku jadi pendengar pada masalah orang. Dah tiba masa untuk aku simpan segala masalah ni sebab aku tau aku beban pada orang.

5. Semua orang akan tinggalkan kita lagipun. Kalau kita terlalu bergantung pada orang, kita akan jatuh dalam gaung bila orang pergi dari hidup sebab takda tali yang ikat kita pada dahan kehidupan kita sendiri. Sakit aku sebab orang pun, mungkin orang takda niat. Kita, aku, yang terlalu ambil kisah.

6. And mungkin juga aku terlalu berpegang pada prinsip, "my past is my dream." Aku tak boleh move on dari kisah silam. Selalu mengharapkan yang memori tu boleh direplikasikan balik hanya untuk sesuap rasa keseronokan. Tapi aku tau aku takkan dapat. Aku cuma boleh jelmakan memori tapi untuk ulangi waktu waktu yang indah dulu, aku kira useless. Aku boleh bayangkan betapa aku dilayan dengan baik, dan betapa setiap orang sangat penting. Tapi, manusia berubah. Perasaan berubah. Peranan berubah. Hubungan pun berubah. Yang tinggal, kita, kita seorang diri. Biarlah kita seorang diri. Mungkin itu ialah benda yang baik. At least, kita tau kita ni beban. Dan beban ni biarlah kita tanggung sendiri. Jangan sakitkan hati orang lagi. Sesetengah dari diorang tak perlukan lagi kita sebab ada orang yang lebih istimewa.

7. Kita ni beban. Sorry.





1 comment(s):

Nadhirah said...

I love all your posts!!