Pejam

You float like a feather
In a beautiful world.
- Radiohead

1. Aku ada satu habit. Pantang bila nampak langit cerah (tanpa awan) waktu malam, aku akan renung lama-lama. Ada bintang yang betul-betul putih. Ada yang besar. Ada yang tukar-tukar warna (kejap biru, kejap putih, kejap merah). Sampailah aku sedar, benda tu semua hidup dan mereka adalah sangat real.

2. Lecturer linguistic aku, Mr Taufik pernah pesan. One of the things that can make us happy is by observing and admiring our surroundings. Ambil masa untuk lepak dekat lapangan terbang, stesen bas, atau apa ja tempat yang ramai orang. Tak payah bawak duit. Tak perlu beli tiket. Just duduk dalam tu, dan observe orang yang ada di sekeliling.


3. Kadang-kadang, kita terlalu kedekut dan sombong. Atau mungkin terlalu sibuk sampai takda masa untuk observe dan perasan benda-benda yang kecil (atau terlalu besar tapi kita tak tahu kewujudannya). Termasuklah kewujudan orang lain dan juga perasaan diorang. Sama macam bintang tadi. Real. And the best part is, when I realize that I might gaze at the same star with someone else far away from my place.

Tak pernah rasa cukup.


0 comment(s):